Monday, March 8, 2010

UWR Control in Standard, part 2


The more things change, the more they stay the same. Cred ca asa pot descrie cel mai bine formatul Standard de azi. Degeaba a venit Worldwake si a adus o miriada de carti bune albastre si alte future staples cum ar fi Kor Firewalker, Searing Blaze sau mai stiu eu ce carti geniale. Adevarata aditie la metagame au fost, sunt si vor fi pentru doi ani manlandurile. Si intamplarea face ca vechiul Jund sa fie unul dintre deckurile ce se foloseste de ele in cel mai bun mod cu putinta. S-au dus zilele cand Jund-ul juca din cand in cand un Bloodbraid pt card advantage, negai un Blightning cu un counter sau cu un Grim Discovery si ii opreai BitBlast-urile cu ajutorul creaturilor cu shroud. Acum Jund-ul are inca o metoda de a pune doua threaturi pe masa in aceeasi tura si sa-ti ceara doua raspunsuri de obicei complet diferite si face acest lucru prin simpla punere a unui land in joc.

Dar sa vorbesc despre UWR caci asa zice titlul de mai sus. Dupa aproape trei saptamani de testing in care conform Andreei am ajuns sa-mi petrec mai mult timp cu Voda decat cu ea am ajuns la un build foarte apropiat de perfectiune pentru ceea ce asteptam sa fie la Game Day. Asta pana in ultima vineri inainte de concurs cand am ajuns sa testam Naya Boss si am realizat ca nu am cum sa castig nici un singur meci contra monstruozitatii de Zoo de Standard. In circa trei ore Voda si-a dezmostenit creatia WUBR la care lucreaza de ... la celalalt Game Day si s-a decis ca mai bine joaca Naya. Lucru pe care eu speram sa nu-l faca deoarece pt. mine nu era o alternativa sa iau Jund-ul. Andreea refuza sa joace altceva si inteleg de ce ...

Asadar planul era simplu: sa merg acolo cu un deck pe care nimeni nu-l stia fix si sa evit pe Voda at all costs chiar daca ar fi sa fac egaluri sau sa dau meciuri. Preferabil ar fi fost sa-l bata Jund-urile si sa nu ajunga in top8. Mai era un Naya dar celalalt pilot nu-mi stia deckul exact si avea un build putin ciudat dupa cum si el zicea ieri in timpul rundelor. Planul nu a mers exact cum am vrut caci cei doi Naya au facut egal intre ei si dupa patru runde de Swiss au ajuns amandoi in top8.

Eu am jucat cu urmatoarele deckuri in ordine: White Weenie 2-0, UW Control 1-1, Open the Vaults 1-1, Vampiri 2-1. In toate rundele ce s-au terminat in draw nu am mai avut destul timp pentru al treilea meci iar singurul motiv pentru care am ajuns sa pierd au fost circumstante ciudate de genul mana screw in primul meci cu UW si inabilitatea mea de a trage un singur Oblivion Ring (din trei) dupa ce am sapat jumatate de deck in meciul cu Open the Vaults.

In top8 am jucat cu Vampiri pe care i-am spulberat cu 2-0 datorita celor trei saptamani de testing si optimizare a listei sa bata vampirii si datorita faptului ca jucatorul de vampiri ori nu tragea ori nu avea Bloodghasts. La testing singurele carti care dadeau o sansa vampirilor erau acei Bloodghasts fara de care deckul de vampiri kinda rolls over and dies.

Lista propriu-zisa a trecut prin ceva schimbari de cand am postat-o ultima oara. Primele schimbari, I shit you not, le-am visat. Dormeam si m-am trezit cu schimbarile in cap. Principala problema la buildul anterior era ca isi distrugea singur board positionul cu Day of Judgment iar acest lucru l-am rezolvat usor prin inlocuirea win conditionurilor cu lucruri ce nu mor dupa un Wrath. Am luat frumos Sfinxii si i-am transformat in doi Jace 2.0 si un Ajani Vengeant. A doua schimbare a aparut cand mi-am dat seama ca toate creaturile de care imi este frica, cum ar fi Malakir Bloodwitch, Vampire Nocturnus, Sphinx of Jwar Isle, Ranger of Eos sau cateodata chiar si Baneslayer, costa mai mult de trei mana si in consecinta cele doua Essence Scatter au devenit Cancel pentru a adauga la lista contra-masurilor pt. Blightning si Sludge. Doua minute mai tarziu mi-am dat seama ca joc si rosu si le-am inlocuit cu Double Negative, cartea fiind pentru mine un Cancel cu beneficii si dupa ce am inlaturat si Wall-urile care mureau si ele dupa Wrath am completat setul de Double Negative. De Elspeth nu mai era nevoie pentru ca nu mai aveam ce proteja de la Gatekeeper of Malakir si am completat si seturile de Path si Bolt pentru protectia sporita de care aveam nevoie acum ca nu mai beneficiam de ziduri de protectie. Dupa cateva sesiuni de testing a devenit usor de prezis faptul ca fara Sfinx nu am cum sa bat Jund-ul daca trage o cantitate normala de manlanduri (doua din sase) si am fost nevoit sa scot un Ajani si un Jace pentru a face loc din nou dragonilor cu shroud.

Iata si ultimul build:

2 Mind Spring
2 Sphinx of Jwar Isle
3 Ajani Vengeant
3 Jace, the Mind Sculptor
4 Day of Judgment
4 Double Negative
4 Negate
4 Treasure Hunt
4 Path to Exile
4 Lightning Bolt

4 Halimar Depths
4 Glacial Fortress
3 Celestial Colonnade
4 Scalding Tarn
3 Arid Mesa
4 Mountain
2 Plains
2 Island

Sideboard:
4 Flashfreeze
4 Kor Firewalker
4 Baneslayer Angel
3 Oblivion Ring

Cele trei O-Ringuri din side erau inainte Luminarch Ascension si dupa ce am luat deckul la un test drive la penultimul FNM si am castigat finala cu acea carte mi-am dat seama ca un raspuns universal pentru Planeswalkeri si enchantments e mai bun in acele sloturi decat o carte ingusta ca scop pe care o folosesc doar in anumite circumstante si care nici atunci nu e sigur ca este buna.

Nu am sa povestesc turneul pt. ca mi se pare plictisitor dar am sa enumar principalele matchupuri si strategiile de sideboard contra lor.

Jund
Cum ziceam in introducere matchupul cu Jund a devenit mai prost in principal datorita manlandurilor si a cresterii in popularitate a Leech-ului. Incearca sa nu te prinda cu Blightning (daca pompeaza Leechu turn 2 on the play si tu ai mountain sau plains jos e clar ca urmeaza un Blightning daca te tapezi pt. un raspuns) si nu trebuie sa-ti fie frica sa arzi planeswalkerii pentru un boost temporar. Daca are un Stag si ai 6 mana, arde-l cu Ajani si stai cu Negate backup. Daca are si un manland incearca sa ai si alb detapat. Daca ai mana plina de blankuri baga Jace si da-i un Brainstorm. Probabil ca va muri in raspuns la abilitate de la un Bolt dar macar tragi trei carti, pui doua pe top si pe EOT-ul advers spargi un fetch ca sa nu tragi cartile de care te-ai scapat deja. Matchupul cu Jund se traduce cel mai usor prin "cat de repede poti sa stabilizezi masa cu ajutorul unui Sfinx?"
Sideboard: +4 Flashfreeze, +4 Kor Firewalker, -4 Negate, -3 Ajani Vengeant, -1 Lightning Bolt. Planul acesta este pentru un oponent ce joaca dupa side playset de Great Sable Stag si aduce Malakir Bloodwitch. Ajani este mult mai slab decat Jace pt. ca Jace poate sa bounce-uie Bloodwitchul. Daca vrei sa-i dai targeturi pentru Terminate poti incerca sa bagi si Baneslayeri. Eu cateodata bag unul sau doi si scot Day of Judgment pentru ca nu vrei sa dai Wrath peste o masa pe care ai un inger.

White Weenie

Matchup-ul cu WW este foarte straight-forward si relativ simplu. Singurul mod prin care te poate omori este un Lynx rapid fara raspuns din partea ta. In rest trebuie sa fi atent sa nu atinga masa un Elspeth, un Conqueror's Pledge (decat daca ai Wrath in mana) sau al doilea Honor of the Pure.
Sideboard: +3 Oblivion Ring, +4 Baneslayer Angel, -2 Sphinx of Jwar Isle, -4 Path to Exile, -1 Double Negative. Dupa side poti sa te astepti la mai multi Elspeth si la Luminarch Ascension. Pathul este oribil cand inamicul pune creatura mica dupa creatura mica si nu vrei sa-l accelerezi in Pledge. Baneslayerul vine pentru a grabi win-ul si pentru a ne folosi de numarul relativ mic de removal ce-l poseda deckul alb dupa side.

Boss Naya
Nu sunt prea multe de spus aici. Matchupul este cat se poate de unwinnable si in consecinta deckul meu nu este bun intr-un meta in care poti da prea des de asa ceva.
Nu ai cum sa lupti cu 3/3 de unu mana si cu Ranger of Eos de fiecare data cand dai Wrath. Poti incerca sa bagi 4 Essence Scatter in deck in loc de Double Negative pentru un "combo" de tura 6 intre DoJ si Essence Scatter backup dar sunt destul de convins ca in lipsa unui efect in genul Firespout, standardul nu are cartile necesare ca un control sa poata bata ceea ce e practic un Zoo de Standard.
Sideboard: Se ia o galeata de rahat si se mananca cu pofta in speranta ca oponentul va face mulligan la trei carti si va avea mana flood. In afara de asta am incercat cam toate metodele posibile si fara o doza mare de ghinion la adversar nu ai cum sa castigi. O alta idee ar fi fost folosirea unui Pyroclasm sau doua din side dar nici acelea nu rezolva problemele tale daca jucatorul de Naya are deja Mountain + Plains + Forest jos.

Vampiri
Matchupul principal pentru care deckul a fost construit datorita abundentei deckului in meta-ul timisorean pana de curand. Practic ai tot ce-ti trebuie sa ignori threaturile deckului negru si sa il bati cu un planeswalker sau cu un Sfinx sau de cele mai multe ori cu o combinatie intre ei. In primul meci nu este imperativ sa nu te tapezi de frica unui sludge cum este dupa side-board si in consecinta poti fi un pic mai rapid in plasarea threaturilor proprii care de cele mai multe ori sunt Ajani sau Jace. In rest, nu uitati ca Bloodwitchu poate fi bounced si nu fiti halosi cand oponentul casteaza Vampire Nocturnus si ati vrea sa nu dati Double Negative uitandu-va cu jind la Bolt-ul din mana si la cartea de pe top a lui. Mai ales daca masa e aproape goala. Mai bine luati doi damage decat sa luati sase si sa fiti nevoiti sa aveti DoJ pt. tura urmatoare.
Sideboard: +3 Oblivion Ring, +1 Baneslayer Angel,-4 Lightning Bolt. Dupa side deckul negru se transforma dintr-unul aggro intr-unul aggro-control. Va va distruge mana cu Duress si va incerca sa va omoare cu Bloodghasti si alte creaturi de tipul fishes. Singura abatere de la aceasta definitie fiind Malakir Bloodwitch. Acum este mult mai important sa nu va tapati si tot timpul sa reprezentati Negate. Un Sludge cu succes va poate inchide jocul cat se poate de instant dar in acelasi timp o tura pierduta castand un Sludge contrat aduce minute pretioase jucatorului de UWR. Cea mai buna solutie la Bloodwitch este Jace care prin oferirea unui timewalk prin bonce-ul vrajitoarei il pune pe jucatorul de vampiri in pozitia delicata de a avea un raspuns la Jace sau pierderea urmatoarelor doua ture recastand aceeasi carte.
Alte carti problematice ce pot aparea sunt Sorin sau Liliana, ambele raspunse de O-Ringurile aduse. Aveti grija sa aveti countere pentru removalul advers directionat spre Blooghasts. Daca nu sunt exilati cat mai repede cei mici vor aduce victoria de partea gresita a mesei foarte rapid.

Red Deck Wins/Goblin Deck Wins
Fara Wall of Denial ma asteptam ca procentul meu sa scada dramatic dar aparent copiile in plus de removal au cam acelasi scop. Desigur nu stau frumos pe masa pana la sfarsitul jocului dar chiar si inainte de sideboard matchupul pare in favoarea deckului de control. Sa nu cumva sa folositi prima abilitate de pe Ajani daca suneti in pericol sa muriti de la un topdeck. Un Ajani mort e mult mai bun decat un meci pierdut.
Sideboard: +4 Flashfreeze, +4 Baneslayer Angel, +4 Kor Firewalker, -4 Negate, -2 Sphinx of Jwar Isle, -4 Day of Judgment, -1 Double Negative, -1 Jace, the Mind Sculptor. Daca inainte de side rosul mai avea sanse, dupa sideboard jocul se transforma intr-o baie de sange. Am zis mai demult ca rosul va trebui sa treaca din nou la RB daca vrea sa mai existe intr-un metagame unde se gaseste orice fel de control. Fara Doomblade sa scape de Slayer si Firewalker nu are absolut nici o sansa. Cu atat mai putin versiunile burn-heavy. In plus cu negru pot folosi Jesus Child Blightning Card si manland-ul RB. Trebuie sa va mai conving?

UW Control
UW Control se aseamana cat de cat cu ce joc eu. Este un deck mai stabil dar mai lipsit de putere. In plus, Treasure Hunt-urile pe care Chapin le lauda si care pretinde ca sunt posibile doar in versiunea lui de deck (aparent el in toata splendoarea lui nu a reusit sa bage 4 Depths + 4 Hunt in un UWR) sunt mult mai slabe caci de multe ori pot sa-ti dea doar mana daca se termina intr-un Everflowing Chalice. In plus deckul are mai putine threaturi decat UWR si desi este mult mai putin firav cand vine vorba de mana base, isi pune destul de mult din game plan intr-un Chalice ce poate fi distrus in foarte multe feluri. (Oring, Pulse, Vampire Hexmage from the top of my head)
Singurele meciuri pe care le vad pierzand impotriva UW sunt cele in care nu tragi landuri destule si castiga counter-wars folosindu-se de Tectonic Edge. Care este si singura carte dupa care tanjesc in buildul meu.
Sideboard: +3 Oblivion Ring, -2 Day of Judgment, -2 Lightning Bolt. Aici intrevine din nou vechea dilema de "bag Slayer sau nu? Isi tine removal sau nu?" In mod sigur o sa-si tina Path pentru Colonnade iar Sfinxul este mult mai eficient odata scapat pe masa desi este greu de rezolvat. DoJ ramane special pentru Sfinxii adversi si/sau Slayeri/Firewalkeri iar Boltul ramane pentru momentele cand rezolva un Jace si fiind convins ca ai scos toate bolt-urile face Brainstorm in raspunsul caruia il lasi fara Planeswalker.


Nu mai imi vin in minte acum alte matchups dar daca este cineva interesat poate sa lase un comentariu si ii voi raspunde pe lunea viitoare dupa ce ma intorc in tara. Pana atunci ma gasiti pe Facebook unde voi pune poze de pe turnul Eiffel. :)

Ce as juca maine daca as participa la un qualifier? Jund fara indoiala. Albastrul este dragut dar sunt destule carti in standard care sa te oblige sa ai raspunsul in mana de pe-o tura pe alta iar raspunsurile sunt destul de specifice incat foarte des sa nu il ai. In momentul cand ai luat un Sludge sau a aparut un Siege-Gang commander pe masa iar tu nu ai raspuns, jocul s-a cam terminat. Si cum Wizards nu vor sa mai printeze countere de doi mana universale ma intreb daca magicul nu o sa ramana pentru totdeauna un concurs intre care deck midrange este mai puternic si are topdeckuri mai magnifice.

A tout a l'heure.

4 comments:

  1. nu ai avut probleme cu aliatii ?

    ReplyDelete
  2. Adica cu versiunea mai slaba a WW? De ce ar fi probleme?
    Nu am jucat matchupul dar nu mi se pare ca joaca ceva carti care sa te incurce. Nu stiu ultimele liste de aliati de T2 in principiu pt ca nu se joaca in Timisoara dar nu stiu sa contina ceva carti problematice. Mai toate cartile din buildurile originale erau alese ca sa ii ajute matchupurile aggro.

    ReplyDelete
  3. kabira evangel si talus paladin pe masa sunt probleme, mai ales ca acum au si instanta de aliati join the ranks. iar in combinatie cu kabira...
    la noi au inceput sa apara destule deckuri, aliatii fiind destul de ieftini, si sunt problematici. lifelink tura de tura scapat de sub control, kazandu blademaster cu vigilenta...scapa destul de repede de sub range-ul de damage-able.
    Costul de cast este destul de mic astfel incat sa poata casta 2+ pe tura, si chiar dupa doj sa isi revina relativ lejer.
    Just saying....pt ca nu am vazut caz de test in postul de mai sus. :)

    ReplyDelete
  4. Falus paladin nu mi se pare o carte problematica iar Evangelu din nou ajuta doar impotriva altor aggro-uri. Instanta ce pune 2 soldati probabil ca poate crea probleme dar asta doar daca nu ai Negate prin mana. Sincer nu mi se pare ca e mult mai diferit decat WW-ul normal. Poate tii tu maini slabe sau nu joci optim deckul. Lifelinkul este in cea mai mare mare parte irelevant si nu cred ca are cum sa se refaca prea usor dupa DoJ daca nu joaca Pledge. (joaca pledge?) Imi pare rau ca nu am cum sa testez matchupul dar din mai multe motive (timp liber, meta local) nu cred ca voi reusi sa-l testez prea curand. Poate niciodata.

    ReplyDelete