Thursday, April 15, 2010

God of War 3 Review

Am sa scriu acest review din prisma unui om ce nu a jucat GoW 1 si 2. De fapt daca stau sa ma gandesc nu am prea multa experienta in domeniul jocurilor 3rd person hack and slash, sau 3rd person action adventure, sau oricum ati vrea sa le numiti. Tin minte ca mai demult jucam pe PC Blade of Darkness, un joc care m-a fascinat la vremea lui cu sistemul de combouri si gore-ul care il emana din aproape orice scena de lupta. Mai recent m-am delectat cu Bayonetta, Darksiders si Dante's Inferno. Dar ce este sigur este faptul ca nici unul nu se compara cu simfonia de sange si adrenalina ce este GoW 3.
As putea sa-l compar cu filmul Watchmen. Si sa va explic ce vreau sa spun cu asta. Watchmen e genul de film pe care cand il vezi prima oara nu constientizezi prea bine ce vezi exact. Experienta in sine necesita atat de mult atentia ta incat iti pot scapa multe dintre substraturile unor scene. De abia cand il vezi pentru a doua sau a treia oara poti observa intregul geniu al regizorului si cum totul se contopeste armonios intr-un film, sau mai bine zis intr-o experienta.
Ei bine asa este si ultimul titlu ce-l are ca protagonist pe Kratos, now god of war. Luptele sunt atat de frenetice si totusi extrem de usor de manevrat, miscarile lui sunt pe cat de feroce pe atat de cursive iar lumea incojuratoare este redata cu suficienta frumusete incat sa ma faca sa ma intreb daca nu cumva ma joc pe un PC si nu pe o consola.

Sa incepem totusi cu inceputul. Jocul incepe cu asaltul muntelui Olimp de catre titani. Kratos impreuna cu titanul Gaia conduc atacul si prima parte a jocului o petreci pe diferite parti ale corpului titanului (sau o fi titanei?), omorand random fodder pana cand apare Poseidon cu ai lui minioni. Scara bataliei este una enorma cu camera zoomuind in afara cat sa vezi titanii urcand muntele dupa care apropiindu-se la nivelul lui Kratos pentru a putea sa vezi ce anume faci si capul cui il spargi. De fapt tot jocul este impanzit de astfel de scene si se foloseste de ele de minune. Cele mai interesante parti din el le vei petrece incercand sa omori un titan sau alte creaturi de sute de ori cat marimea lui Kratos. Si sa nu uitam de zei. Setea de razbunare a lui Kratos este de nestavilit iar el omoara pur si simplu tot ce-i sta in cale fie el gandac, om sau zeu. Singurul scop al existentei lui este moartea lui Zeus, iar Kratos nu se sfieste de la a macelari pe oricine ii sta in cale si de a se folosi de orice ajutor gaseste. Si cand spun ajutor ma refer la genul de ajutor cum ar fi capul lui Helios care functioneaza pe post de lanterna sau cadavrul Herei care are la un momendat functionalitatea unei greutati pentru diferitele mecanisme care trebuiesc apasate.

Armele pe care le gasesti sunt patru la numar la care se adauga si diferitele items cum ar fi capul mai sus numit. Astfel ai Blades of Exile cu care si incepi si care sunt excelente pentru curatarea locatiilor de multi inamici ce nu au armura, carligele lui Hades pe care dupa ce-l omori le folosesti in scopuri proprii, manusile lui Hercule care sunt excelente pentru doborarea inamicilor cu multa viata sau a celor in armura iar la final primiti de la Hephaistos niste lanturi electrice pe care sincer nu le-am folosit prea mult. Fiecare arma vine cu propriile ei miscari pe care le deblochezi consumand spirite de experienta pe ele. De asemenea fiecare arma are propriul ei "spell" care de regula are un efect puternic dar care consuma energie albastra.

La arme se adauga obiectele care au si ele doua nivele de experienta si care prin consumarea energiei galbene iti confera anumite abilitati cruciale pentru avansarea in joc. Ca sa enumar cateva as numi capul lui Helios, un arc ce poate trage cu sageti de foc, sandalele lui Hermes si lana de aur.
Pe langa inaintarea in joc toate aceste obiecte si arme te ajuta sa spargi teasta celor care stau intre tine si Zeus. Si este usor de inteles de ce la acest capitol GoW 3 exceleaza. Fiecare arma are combo-urile ei, fiecare combo se poate continua in nenumarate alte feluri cu aceeasi arma sau cu o alta ustensila din dotare iar la sfarsit cand a venit vremea sa-ti iei ramas bun de la trunchiul insangerat ce era candva un minotaur sau centaur sau chimera sau [insert mythical creature here] Kratos ne delecteaza simturile (cel putin celor mai sadici dintre noi) cu niste executii activate pe baza de quicktime events care nu isi pierd brutalitatea si impactul vizual pe care il au asupra jucatorului nici dupa ce sunt vazute de zeci de ori. Minotaurii primesc o sabie in cerul gurii, centaurii raman fara intestine, meduzele fara cap evident, chimerele sunt omorate sistematizat avand o "fatalitate" pentru fiecare din partile componente si chiar si obisnuitele schelete inarmate pot fi distruse in vreo trei moduri, unul mai brutal decat altul.
Luptele sunt atat de bine realizate incat si acum, dupa terminarea jocului, vreau sa intru inapoi sa mai fac sa curga niste adrenalina rupand niste coaste de minotaur cu manusile din dotare.

Au fost si unul sau doua lucruri ce m-au deranjat la joc si pentru care trebuie sa ma gandesc foarte bine ca sa mi le amintesc. Primul lucru cu adevarat exasperant este ca, cateodata ecranul se umple atat de mult cu mobi incat pur si simplu nu-l mai vezi pe Kratos in mijlocul baii de sange. Si lasati-ma sa va zic, GoW 3 nu este un joc usor. De multe ori totul depinde de urmatoarea data cand ciclopul acela da cu trunchiul de copac dupa tine si daca nu poti vedea unde este Kratos este destul de greu sa stii cand ai terminat combo-ul si in ce parte trebuie sa dodge-ui ca sa nu ti-o iei in mufa si sa mori.
Alt lucru deranjant a fost existenta unor inconsistente in story. Cea mai evidenta fiind cand la gasirea cutiei Pandorei, Kratos deschide cutia spunand pe un ton foarte grav "The power to kill a god." Tineti minte ca asta este pe la sfarsitul jocului. Alo? Nenea? Da' tu ce ai facut pana acum de la inceputul jocului? I-ai pus sa faca nani de dupa-masa? Poate ca trebuia sa le lasi membrele atunci nu sa le iei cu tine. Arunca-i capul lui Helios inapoi, acum!

Lasand gluma la o parte trebuie sa spun ca jocul este unul din grila "must play in anyway you can" iar 97% din frustrarile de care am avut parte jucandu-l au aparut din pricina dificultatii luptelor pe Normal Mode. Mai ales a celor de la bossi.
Oricum, daca a fost vreodata un timp sa bagi bani intr-un PS3 acum e momentul. Cu God of War 3, Uncharted 2 si Demon's Souls pentru platforma poti sa te bucuri linistit de consola mult timp inainte sa te plictisesti de aceste trei jocuri.

PS: pentru a vedea review-ul video de la IGN puteti intra aici.