Friday, February 12, 2010

Bioshock 2 Review

Vreau sa incep prin a spune ca cineva mi s-a plans ca reviewurile mele contin spoilere asa ca de data aceasta voi incerca sa ma abtin de la remarci care ar putea sa strice experienta de joc a unora dintre cititori.

Bioshock 2 este un joc pentru cunoscatori. Desigur, poti sa-l iei de la inceput fara sa fi jucat primul titlu, dar tot ce vei vedea va fi un shooter horror care te bombardeaza cu informatii despre niste concepte de viata ciudate. Un oras in adancurile oceanurilor, un "ecosistem" propriu si unic pentru Rapture si nu in ultimul rand, o multime de personaje care par sa aibe o viata foarte tumultoasa pe care o descoperi din pacate doar din jurnale audio inregistrate cu mult timp inainte.

Jocul isi rezerva o parte si pentru cei mai noi si prezinta din nou scopul orasului si ideile din spatele crearii lui. Totusi pentru a savura din plin experienta ce vrea sa o confere Bioshock 2, trebuie sa fi jucat si terminat si primul titlu.
Povestea are loc dupa intamplarile din primul joc si nu multe s-au schimbat in Rapture. Adica da, Ryan si Fontaine sunt morti dar dupa cum aflati in primele minute de joc, nu erau singurii cu puterea de a conduce masele de spliceri. Spliceri fiind locuitorii din Rapture ce devenisera dependenti de Adam. Adam fiind o substanta ce poate rescrie ADN-ul uman. Si aici se iveste una dintre putinele "hibe" ale jocului. Putem spune ca afecteaza intreaga serie daca se va face un Bioshock 3. Si anume cantitatea covarsitoare de informatie pe care trebuie sa o asimilezi ca sa poti intelege povestea din spatele fiecarui lucru din Rapture. Pentru ca in Rapture fiecare surub si piulita au locul lor si un motiv pentru care trebuie sa fie acolo. Din nou baietii de la 2K (creatorii System Shock-ului pentru cei mai batrani dintre noi) exceleaza la capitolul poveste si atentie la detalii. Absolut orice parte din oras are o istorie foarte bine determinata si povestita. Iar aceasta istorie este impartasita cu jucatorul prin jurnalele audio amintite mai sus si prin diferitele tablouri, scene sau obiecte ce le vei gasi prin locurile explorate.

Practic Bioshock se apropie foarte mult de jocul perfect. Are o gramada de lucruri interesante care iti pot manca din timpul de joc daca doresti sa le cercetezi sau te lasa sa te grabesti spre linia de finish - scapand unele subtilitati pe drum desigur - daca nu ai timp sau nu vrei sa iti dedici prea multe zile pentru a-l trece pe lista de jocuri terminate.

Totusi nu totul este roz in Rapture (evident, totul e albastru inchis, doh). Un alt neajuns al jocului este faptul ca seamana prea mult cu primul. Dupa standardele actuale probabil ca ar fi putut fi lansat si ca un expansion. Desigur, joci cu un alt personaj iar listele de arme si plasmide s-au marit un pic dar dupa cateva ore de joc ai sa realizezi ca practic totul e la fel ca inainte. Singurul lucru care chiar difera este mini-game-ul de hacking care este mult mai action-friendly de data aceasta incercand sa te tina tot timpul in joc si in acea stare de primejdie permanenta.
Intr-un fel acest lucru era de asteptat. Bioshock a prezentat o idee noua, o lume nemaivazuta pana atunci iar comunitatea globala de gaming a ramas uimita. Acum cand toata lumea stie despre Rapture este normal ca Bioshock 2 sa nu mai faca valurile ce le-a provocat la prima aparitie pe scena. Daca cumva sunt jucatori ce sunt dezamagiti de lipsa de noutati din joc nu pot decat sa le spun ca si-au provocat singuri dezamagirea deoarece Rapture a fost atat de bine prezentat prima oara incat nu a mai ramas mult loc de imbunatatire.

Cineva mi s-a plans ca Bioshock 2 este a doua dezamagire a anului dupa Mass Effect 2. Si totusi la ce se astepta decat la o noua aventura in orasul subacvatic? Ingredientele sunt acolo si sunt aceleasi. Difera doar modul de preparare. Si la final, dupa atatia inamici arsi/electrocutati/inghetati/impuscati, atatea camere explorate si atatea usi deschise Bioshock tot a reusit sa ma uimeasca cu punerea in scena a unora dintre nivele (mai ales cel in care esti fetita).

La final daca stai sa analizezi in parte straturile jocului si sa le decojesti separat ramai cu un shooter steam punk bunicel cu elemente de RPG ce iti afecteaza arsenalul privat. Dar cred ca sintagma ce poate descrie cel mai bine Bioshock 2 este "more than the sum of its parts" caci daca il iei ca un intreg Bioshock 2 este o noua capodopera de story telling si un nou titlu de nepierdut pentru cei ce urmaresc industria de gaming.

Look daddy! An angel. - Little Sister