Wednesday, January 20, 2010

Darksiders Review

Dupa cum unii dintre voi poate stiti, Darksiders este povestea unuia dintre cei patru calareti ai apocalipsei, mai precis Razboi - sau War dupa cum il gasim in joc.
Povestea rescrie scripturile din Biblie si ne prezinta un univers in care exista trei imparatii: Imparatia Iadului, a Raiului si cea a Omului. Primele doua dintre ele sunt in razboi de la inceputul timpurilor iar Consiliul - vocea creatorului in acest univers - a hotarat sa fie facut un pact de pace intre cele doua imparatii astfel incat si Omul sa aibe timp sa se dezvolte si sa nu fie eradicat intr-un conflict prematur. Pentru a fi protejat acest pact s-au facut sapte sigilii care nu aveau sa fie rupte decat atunci cand Imparatia Omului se va fi maturizat si ar fi putut sa razbeasca intr-un conflict armat cu Raiul si Iadul. Calaretii apocalipsei sunt mana dreapta a Consiliului, o forta care vegheaza asupra pactului facut si indreapta orice calcare gresita a partilor implicate. Practic ei sunt un fel de profesori intre doua bande de copii ce vor sa-si sparga capetele reciproc si asteapta sa se sune de iesire.
Povestea jocului incepe cand demonii si ingerii invadeaza un Pamant aparent nepregatit pentru ce avea sa urmeze. War se trezeste summonat (for lack of a better word) si incepe sa imparta bucati in stanga si-n dreapta si la demoni si la ingeri fara retineri. Totul culmineaza cu uciderea unui capitan al raiului (Abaddon parca-l chema) de catre The Destroyer, un demon foarte puternic. Next thing you know War se gaseste in fata Consiliului, interogat despre prezenta lui pe Pamant de vreme ce sigiliile sunt intacte. Aparent nu avea ce cauta acolo, mai ales ca restul de trei calareti nu aparusera. Nimeni nu stie de fapt ce s-a intamplat dar War reuseste sa convinga Consiliul sa-l trimita pe Pamant sa afle ce s-a intamplat. Daca nu reuseste si-a primit sentinta, daca reuseste se dovedeste inocent si toata lumea este fericita. Totusi poate ca nu trebuia sa-l tina atat de mult la interogatoriu caci el ajunge inapoi dupa 100 de ani si din ce pare omul a intrat pe lista de specimene disparute. Acesta este primul plus dintr-o lista lunga ale jocului. Actiunea se petrece pe un Pamant post-apocaliptic, lipsit de viata in afara demonilor, ingerilor si a sporadicelor personaje mitice. E un sentiment aparte sa te plimbi printr-un New York distrus, cu cladiri daramate, impartind sabii in stanga si-n dreapta in cel mai God-of-War-esque mod posibil. Si ca tot vorbim de sabii trebuie spus ca War nu are la dispozitie doar o sabie numita Chaoseater si care este cea mai bestiala sabie vazuta de mine vreodata in vreun joc. El mai poate taia aripi de ingeri si folosindu-se de o coasa sau le poate sparge teasta cu o manusa de fier. Toate armele au nivelul lor propriu care creste pe masura ce le folosesti si care in principiu le creste damage-ul. Prin lume poti gasi si enchanturi care le poti echipa pe arme. Pe langa armele de toate zilele War se mai foloseste si de niste obiecte care pe langa rolul de ustensile de razboi mai folosesc si la a rezolva anumite puzzle-uri din joc. Aici ar intra boomerangul cu patru tepi care va fi indispensabil pe de-a lungul jocului, lantul cu tepusa la capat care pe langa lupta a la Scorpion il poate ajuta pe War sa navigheze prin nivele agatandu-se de chestii, un corn de os prin suflarea caruia War poate imobiliza inamicii pentru un timp scurt sau poate deschide anumite cai de acces blocate, un portal gun care functioneaza destul de identic cu cel din jocul Portal si nu in ultimul rand un veritabil pistol automat care este indispensabil oricarui calaret adevarat. Si daca tot am spus calaret ar trebui sa aduc aminte de abilitatile ce le veti debloca pe masura ce inaintati in capitole: shadow wings care sunt niste aripi ce apar in spatele lui War si ii confera abilitatea de a plana o distanta scurta, Chaos Form care il transforma pe War intr-o masina de ucis invincibila pentru un scurt timp (in plus, arati ca un Demon Hunter din Warcraft 3 facut din foc!) and last but not least, abilitatea de a-ti chema armasarul Ruin, un cal negru ce scoate foc din copite. Cat se poate de potrivit as spune. Pe langa viata War mai dispune si de un fel de mana numita Wrath aici cu care poate activa alt set de abilitati distructive. Practic pe tot parcursul jocului veti debloca cate ceva sau veti gasi o arma noua astfel incat sa nu va plictisiti niciodata si ca jocul sa nu devina un click-fest repetitiv. Mai mult, in anumite secvente veti putea "imprumuta" armele adversarilor lasand un rau de sange in urma voastra. Secventele acestea sunt scurte caci armele "achizitionate" sunt foarte puternice si accesul nelimitat la ele ar fi stricat experienta de joc.
Darksiders include mai multe secvente mini-game-ish pentru a deraia un pic de la modul normal de joc in care omori creaturi, rezolvi puzzle-uri sa inaintezi pe harta iar la final bati bossi. Cum ii bati? Folosind o multitudine de miscari care le deblochezi si/sau upgradezi la primul demon de care dai in joc. Un anume Vulgrim care se delecteaza prin devorarea de suflete. Ce am uitat sa spun este ca orice creatura dovedita in lupta va lasa in urma suflete de trei feluri: verzi, albastre si galbene. Cele verzi iti vor reface viata, cele galbene iti vor reface Wrathul (sau mana) iar cele albastre sunt un fel de bani pe care le poti schimba la Vulgrim pe diferite upgradeuri, arme si obiecte de unica folosinta. Tot la el poti folosi si Serpent Holes care sunt niste teleportoare intre zonele jocului.
Explorarea temeinca a universului Darksiders este incurajata mai mult prin panoplia de obiecte folositoare ce le poti gasi. In principiu chest-uri care contin Shard-uri de lifestone sau wrath (patru sharduri iti ofera un patratel nou din resursa respectiva pe HUD), suflete de toate felurile, enchanturi, obiecte ce au rol de HP si Mana potions si niste artefacte ce le poti schimba la Vulgrim pe suflete.
Puzzleurile sunt prevalente dar nu teribil de complicate. In general vei stii ce trebuie sa faci doar privind prin nivel chiar daca nu te-ai prins ce anume vei rezolva ducand la capat acea actiune. Altele sunt mai greu de inteles dar nu am stat mai mult de 10 minute blocat niciunde. Mai mult timp am pierdut fiind blocat la un boss fight sau ceva locatie unde trebuia sa inving o succesiune de mobi pentru a inainta.

Darksiders fura idei de la mai multe jocuri importante in industrie. Combatul il ia de la God of War, sistemul de dungeons de la Zelda, povestea plina de tradare si questul pentru razbunare din Legacy of Kain. Ce e important este faptul ca ce imprumuta de la acele jocuri le contopeste intr-un mod cat se poate de interesant si as putea spune chiar elegant. Totul in acest joc se simte natural, ca si cum ar fi fost facut de la bun inceput sa fie acolo. Iar viziunea lui Joe Madureira asupra Pamantului dupa un razboi intre divinitati este una glorioasa. Joe Mad este un artist de comic books care se pare ca poate sa deseneze cam orice vrea daca-si pune mintea un pic. Toate personajele din joc, arealele si armele au o alura de comic book art. O alura care se potriveste de minune intr-un joc in care joci cu un tip numit Razboi si cu sabia lui Mancatoaredehaos calarind pe Ruina. :) Daca as fi vazut numele acestea in alt joc poate ca m-ar fi umflat rasul dar in Darksiders mi se pare ca nu avea cum altcumva sa ii denumeasca. It just feels right. Over the top, but right.

Daca ar fi sa gasesc minusuri la joc as putea sa ma plang de screen tearing-ul frecvent si de faptul ca trebuie sa reparcurgi distante scurte din anumite nivele pentru a ajunge la o noua locatie.
Inca nu am terminat jocul caci se intinde destul de mult dar nu cred sa fi scapat parti importante din ceea ce este Darksiders si sa nu va fi spus despre ele.
Sunt curios cum se va termina si va sfatuiesc sa nu mai stati ci sa puneti mana sa-l jucati.